Platon e le su Philosophia
Traduction in Interlingua per Francesco Galizia
busto de Platon |
Platon (in grec Πλάτων, Pláton;
( Athenas, 428 a. C. - Athenas 348 a. C.) es stato un grande philosopho
grec. Insimul al su maestro Socrates e al su discipulo Aristoteles
illes ha fixate le base del pensamento philosophic occidental. Ille
nasceva ad Athenas ab genitores aristocratic: le patre Ariston, le
imponeva le nomine del avo, Aristocles, le matre, Perittion, descendeva
ab le legislator Solon. Le su data de nascentia il es fixate ab
Apollodoro de Athenas, in le su Chronologia, al octantoctesime
Olympiade, in le septime die del mense de Targellion, alias al fin de
maio del 428 a.C. Ille habeva duo fratres, Adimantho e Glaucon, citate
in le su Republica, e un soror, Potone, matre de Spesippo, futur alumno e
successor, al su morte, al direction del Academia de Athenas. Era un
altere Ariston, un luctator de Argo, su maestro de gymnastica, a clamar
lo Platon ( πλατύς, platýs, "ample") date le ample
spatulas; o le majestate del stylo litterari. Diogenes Laertio, informa
que haberea cultivate le pictura e le poesia, scribente dithyrambos,
lyricas e tragedias. Le su doctrina, essera influentiate ab le su duo
grande predecessores, Heraclito e Parmenides, ab ille considerate le
autentic fundatores del philosophia. Participava a tres expeditiones
militar, durante le guerra del Peloponneso, a Tanagra, a Corintho, e a
Delio, ab le 409 a. C. al 407 a. C. Fundamental le su incontro con
Socrates qui, depost le parenthese del governamento, oligarchic del
Trenta tyrannos, del qual faceva parte le oncle de Platon, Critias,
esseva accusate ab le nove governamento democratic de impietate, de
corruction del juvenes e condemnate a morte in le 399 a. C. A partir ab
le 395 a. C. Platon ha initiate a scriber le prime dialogos, in le
quales affronta le problema cultural e le functiones del sophistas: los
nasce assì, in ordine chronologic: Apologia (le su prime dialogo); le Cryton; le Ione ; le Eutiphron;leCarmides; le Lachete; le Liside; le Alcibiades I; le Alcibiades II; le Ippia Maior; le Ippia Minor; le Trasimacho (que confluera in le Republica como prime libro); le Menexeno; le Prothagora; le Gorgias. Platon,
circum le 388 a. C., il ha cognoscite le pythagoric Archita,
governator de Taranto, e pois vadeva a Syracusa. In le 387 a. C.
Platon es de novo ad Athenas; ubi compra un parco dedicate ad Academo,
ille assi funda un schola que intitula Academia in honor del heroe e lo
consecra ad Apollo e al Musas. In vinte annos, ab le creation del
Academia usque le 367 a. C., Platon scribe le dialogos pro le
fundation del scientia: Clytophon , Menon, Phedon, Euthydemo, Convito, Republica, Cratylo, Phedro, Timeo e Critias.
Le Republica : (Πολιτεία, Politéia)
es un obra de philosophia e theoria politic scripte inter le 390 e le
360 a. C. ab Platon, le qual ha habite enorme influentia in le
pensamento occidental. Le thema principal es cello del justitia, anque
si le texto contine alteres theorias platonic, como: le doctrina del
ideas, le conception del philosophia como dialectica, un version del
theoria del anima e le projecto de un citate ideal, governate in base a
principios philosophic. Scripte in forma dialogic, Le Republica reguarda isto que il es dicto φιλοσοφία περὶ τὰ ἀνθρώπινα
("philosophia del cosas human"), e implica argumentos e disciplinas
como le ontologia, le gnoseologia, le philosophia politic, le economia
e le ethica. Le Republica il es un obra organic, encyclopedic
concernente, le reporto inter universal e particular. Le obra es
structurate in dece libros e il ha per protagonista Socrates que, va
modificar se, in un processo de purification (katábasis.) . Le titulo original del obra es le grec πολιτεία. Le Republica, que es le titulo traducite ab le latino, e in particular ab Ciceron. un traduction plus precise poterea esser Le Constitution. Le Republica
remonta al periodo del maturitate de Platon, le dialogo se explica
inter Socrates e varie su amicos, inter le quales son le fratres major
de Platon (Glaucon e Adimanto). Le dialogo se aperi con Socrates in
compania de Glaucon, longe le strata les incontra Polemarcho, Adimanto
e le lor amicos, le quales les invita le duo a vader al casa de
Cephalo, ubi il ha le discussion, in cuje ante Socrates dialoga con
Cephalo e Polemarcho, pois con Trasimacho; ab le Libro II al X,
ille discute solmente con Glaucon e Adimanto. Ab le puncto de vista
del contento, in le dialogo il ha duo blocos connectite inter lor: le Libros I-V e le Libros VIII- IX son de charactere ethico-politic e los tracta le thema del justitia, durante que le bloco que va ab le secunde medietate del Libro V al Libros VI-VII tracta de argumentos plus philosophic. Le Libro X,
in fin, que reprende le themas del education e del arte, ha un
function de appendice. In le prime Libro, on ha le prime definiction de
justitia, que es attribuite a Simonide: "Render a catauno le debete (τὰ ὀφειλόμενα)".
Comparate al sequente: "Justo es beneficiar le amicos e damnificar le
inemicos.", per Socrates si on accepta isto, deriva de iste que le
justitia pote esser utile in tempore de guerra, ma non in tempore de
pace, damnificar alcuno conduce al su pejorar, ma le justitia non pote
render plus injuste. A iste puncto Trasimacho, propone un nove
definition: Le justitia es '" le utile del poter constituite (τὸ τῆς καθεστηκυίας ἀρχῆς συμφέρον) ", un concepto de justitia de typo politic,
foras del sphera moral. Socrates in iste argumento releva le
non-equivalentia del duo enunciate: "justo es facer le utile del plus
forte" e "justo es obedir sempre al plus forte". Al prime assertion
Socrates replica que quicunque trahe avantage ab le proprie arte non lo
face per le medio de cello mesme arte, ma associante a isto le "arte
del salario", (μισθωτικὴ τέχνη). Per quanto reguarda le secunde
puncto, Socrates comencia a rogar a Trasimacho de exprimer le proprie
these; al que ille definiva "virtute" e "sagacitate” (εὐβουλία)" le injustitia, e "ingenuitate (εὐήθεια)"
le justitia. Ma Socrates demonstra que le vita es in function del
justitia. Al fin, Socrates recognosce que non es clar, cosa es le
justitia, il ha dunque un aporia, id es un dialogo infructuose. Le Libro I es un unitate autonome, respecto al alteres novem, depost unite como prologo al Republica. Glaucon, in le incipit del Libro II,
divide le Ben in tres partes: desiderar lo pro se ipse, desider lo pro
se ipse e pro le avantage que a nos apporta, desider lo sol pro le
avantage que apporta. Socrates insereva le justitia in le secunde
gruppo pois que, non porta ben solmente al alteres ma anque a se ipse.
Illes roga a Socrates de definir le idea (εἶδος) de justitia,
pro demonstrar que isto es sempre plus avantagiose del injustitia.
Socrates non trova le justitia in le individuo: alora lo recerca al
interior del Stato, initia a delinear un polis ante habitate ab agricultores e artisanes, le quales vive del fructos del labor, pois, sur le requesta de Glaucon, le parve polis
on extende, con nove figuras de laboratores, como mercantes,
elevatores e soldatos. Socrates propone le idea de un Stato ideal e
perfecto, in cuje on impone al citatano de facer le sol mestiero que le
Stato impone a ille. Le division del labor inter le citatanos, il es
al base del systema, le quales les debe collaborar e divider se le
cargas, pro iste motivo, catauno debera haber un techne et
exequer sol cello. Socrates precisa que ultra al artesanes debera esser
anque soldatos habilitate al arte del guerra, le qual es un techne
equal al alteres. Ille divide le citatanos in tres classe-function:
le laboratores, con le objective de procurar le benes material, le
guardianos (φύλακες, phýlakes), qui debera proteger le Stato, et in fin le governantes (ἄρχωντες, árchontes), le unic in grado de governar le Stato con sagessa. Le modello educative de Platon (paideia)
on basa sur le selection: le juvenes, le quales son educate ab le
Stato, studia al initio le gymnastica e le combatto (le exercitio del
corpore), e le musica, (le exercitio del spirito); pois, illes studia
le mathematica e le astronomia, pro devenir stratega, In fin, inter le
melior son selecte istes que, pro devenir bon governantes, va a
initiar le studio del philosophia, le maxime scientia. Socrates tracta
in le Libros VI e VII
le thema del cognoscientia, que ab le cosas empiric porta al ideas,
le qual son de tres typos: le ignorantia, que es manco de
cognoscentia, le scientia, que es cognoscentia de isto que es (τὸ ὄν), e le opinion (doxa),
que on adressa al realitate mesme, non al apparentias, ma al objectos
real. Platon, per le parolas de Socrates, construe un Stato ideal con un
justitia theoricamente perfecte, definite Kallipolis. Le
Polis debe esser ideate in reporto al tripartition del anima del
singule homine, e inde son repartite in tres classe social: auree
(governantes), argentee (guerreros), bronzee (laboratores). Le classe
del governantes-philosophos debe star al poter, proque dispone del
medios intellectual per non facer cader le Polis in le chaos e in le
conflictos interne et externe. Socrates definiva le virtutes que le
stato ideal debe haber: le sapientia, proprie del governantes, que face reger le stato; le corage, proprie del guardianos, per defender le populo ab le inemicos; le temperantia,
id es le moderation del placer; et in fin, le justitia, definite
como ordine e harmonia inter le partes del stato. Trovate le justitia
in le stato juste, ora es recercate in le homine juste: le anima human
es divise in rational, irascibile e concupiscibile e le justitia existe
sol quando le tres partes son in harmonia inter lor. On veni ora ad un
del passages plus importante del obra, in cuje Platon affirma le
primatia del Ben respecto al alteres ideas, e lo compara al Sol: Como le
Sol, illumina le objectos, assì ab le Ben on irradia veritate (ἀλήθεια) e scientia (ἐπιστήμη). Le Ben es necessari a quicunque essente le scientia del veritate, que uni tote le scientias.
Nessun commento:
Posta un commento