BON NATAL E FELICE ANNO
NOVE 2021
Giovanni Gentile
traduction in Interlingua per Francesco Galizia
Giovanni Gentile (Castelvetrano, 29 maio 1875
– Firenze, 15 april 1944) ille era stato un philosopfo,
pedagogista, politico, senator e academico italian. Esseva insimul a
Benedetto Croce uno del major exponentes del neoidealismo philosophic
e del idealismo italian, et era un importante protagonista del
cultura italian in le prime medietate del XX seculo, era cofundator
del Instituto del Encyclopedia Italian e, ab ministro, artifice , in
le 1923, del reforma del public instruction, note como Reforma
Gentile, Le su philosophia es dicite Actualismo. In ultra era un
importante figura del fascismo italian.. Depost le su adhesion al
Republica Social Italian, era assassinate in le 1944, ab alicun
partisanos del formation communista del GAP.
Biographia:
Octave de dece filios, Gentile nasceva in le 1875
a Castevetrano, in provincia de Trapani, ab Giovanni Gentile
senior, pharmacista, e Teresa Curti, filia de un notario.
Frequentava le Gymnasio - Lyceo “ Ettore Ximenes” a Trapani.
Vinceva le concurso per quatro internos del Schola normal superior
de Pisa, ubi se inscribe al facultate de litteras e philosophia:
hic ha como maestros, inter le alteres, Alessandro D'Ancona,
professor de litteratura, ligate al positivismo e al methodo
historic e de ideas liberal, Amedeo Crivellucci, professor de
historia, e Donato Jaja, professor de philosophia, qui les
influeva multo sur le su pensata philosophic ab adulte. Depost le
doctorato in le 1897, con le maxime del votos e con le derecto de
publication del these, et un curso de perfectionamento a Firenze,
Gentile obtene un cathedra in philosophia presso le Convicto
national Mario Pagano de Campobasso. In le 1900 vade al Lyceo
Vittorio Emanuele II de Napoli. In le 1901 sposa Erminia Nudi,
cognoscite a Campobasso, ab le lor matrimonio nascera le filios:
Francesca (1902), Federico (1904), le gemines Gaetano e Giovanni
junior (1906), Giuseppe (1908) e Tonino (1910). In le 1902 obtene
le libere docentia in philosophia theoretic e le anno successive
celle in pedagogia. Obtene pois le cathedra universitari al
Universitate del Studios de Palermo (1906-1914, Historia del
philosophia), ubi frequenta le circulo "Giuseppe Amato
Pojero" e funda in le 1907 con Giuseppe Lombardo Radice le
revista Nove Deberes. Le 9 augusto1914 era professor
ordinari al universitate de Pisa (usque al 1919, philosophia
theoretic) et in fin al Sapienza de Roma (jam ab le 1917 professor
ordinari de Historia del philosophia, e in le 1926 professor
ordinari de Philosophia theoretic). Es stato commissario del
Schola Normal superior de Pisa (1928-1932), e pois su director
(1932-1943) e vicepresidente del Universitate Bocconi de Milano
(1934-1944). Durante le studios a Pisa incontra Benedetto Croce
con cuje interteneva un correspondentia continue ab le 1896 al
1923 : le argumentos tractate, ante le historia e le litteratura,
pois le philosophia. Unite ab le idealismo (sur cuje les habeva
comocunque ideas diverse), les contrastava insimul le positivismo
e le degeneration del universitate italian. Insimul fundava in le
1903 le revista Le Critica, per contribuer, in base al lor
ideas, al renovamento del cultura italian: Croce se occupa de
litteratura e de historia, Gentile, in vice, se dedica al historia
del philosophia. In ille annos Gentile non ha ancora developpate
le proprie systema philosophic: le actualismo, que habera
configuration systematic sol al initio del prime guerra mundial.
Sera in ultra ab le 1915 qui Gentile deveniva membro del Consilio
superior del public instruction, usque al 1919. Al initio del
Prime guerra mundial, Gentile era a favor del guerra, como
conclusion del Resurgentia italian. In illo tempore revelava a se
ipse le passion politic que le stava intra e assumeva un
dimension que non era plus solmente celle del professor qui parla
ab le cathedra, ma celle del "intellectual" militante,
qui se revela al grande publico a transverso le jornales
quotidian. In le postguerra participa activemente al debatto
politic e cultural. In le 1919 ille es, insimul a Luigi Einaudi e
Gioacchino Volpe, inter le firmatores del manifesto del Gruppo
National Liberal de Roma, que, insimul ad altere gruppos
nationalista e de ex combattentes, formava le Alleantia National,
le cuje programma politic previde le revendication de un «Stato
forte», anque si con grande autonomias regional e communal,
capace de combatter le metastasis bureaucratic, le
protectionismos, le aperturas democratic, revelate se «inepte a
tutelar le supreme e nobile interesse del Nation». In le 1920
funda le Jornal critic del philosophia italian. Sempre
in le 1920 deveni consiliero communal al Municipio
de Roma, e le anno successive es nominate assessor supplente al X
Repartiction, del Antiquitate e al Belle Artes, e in le 1922
deveni socio del Academia del Lynceos. Usque al 1922 Gentile non
monstra particular interesse per le fascismo, anque si ille videva
in Mussolini un defensor del liberalimo. Le 31 octobre, depost le
Marcha sur Roma, con le nove governamento era nominate ab
Mussolini, ministro del Public Instruction (1922 – 1924, per
dimission voluntari), actuante in le 1923 le reforma Gentile,
fortemente innovative respecto al precedente reforma Casati de
plus de sexanta annos antea (1859). Le 5 novembre 1922 deveni
senator del Regno, e in le 1923 se inscribe al Partito National
Fascista (PNF) con le intention de fornir al partito un programma
ideologic e cultural. Depost le crise del delicto Matteotti, date
le dimission ab ministro, Gentile es clamate a presider le
Commission del Quindece
per le projecto de reforma del Statuto (pois devenite del
Dece-octo per le reforma del
ordinamento juridic del Stato). Gentile remane fascista e in le
1925 publica le Manifesto del intellectuales fascista. Iste
manifesto sanciva le definitive remotion de Gentile ab Benedetto
Croce qui le responde con un contramanifesto antifascista. In le
1925 funda le Instituto National de Cultura Fascista, de cuje es
presidente usque al 1937. Per le numerose cargas cultural e
politic, exercita durante toto le regime fascista un forte influxo
sur le cultura italian, specialmente in le sector administrative e
scholastic. Es le director scientific del Encyclopedia Italian
del Instituto Treccani ab le 1925 al 1938, e pois vicepresidente
ab le 1933 al 1938 ubi recipeva numerose "collaboratores non
fascista". A Gentile on debe in grande parte le nivello
cultural e le amplitude del vision del Encyclopedia, de facto
invitava «a collaborar al nove obra 3.266 homines de studio, de
diverse orientamento», pois que «in le obra se debeva implicar
tote le melior cultura national, includite multe hebreos o notori
antifascistas». Ille es implicate in le institution del Juramento
de fedelitate al fascismo del 1931 que causara le remotion de
alicun illustre academicos ab le Universitate italian. In le 1932
deveni Socio National del Regal Academia del Lynceos, le mesme
anno funda le Instituto Italian de Studios Germanic, de cuje
deveniva presidente in le 1934. In le 1933 deveni presidente del
Instituto Italian per le Medie et Extreme Oriente. In le 1934
inaugura a Genova le Instituto “Giuseppe Mazzini”, et era
anque director del revista Nove Anthologia. In le 1937 deveni
commissario, e in le 1938 presidente del Centro national de
studios “Manzoni” e in le 1941 es presidente del Domus
Galilaeana a Pisa. Non
los manca comocunque le dissension con le regime: in particular
como in le 1929, al firma del Pactos Lateranense inter Ecclesia
catholic e Stato Italian anque si Gentile recognosce le
catholicismo como forma historic del spiritualitate italian, ma
retene de non poter acceptar un Stato non laic. Iste evento signa
un cambio in le su ingagio politic; es in ultra contrari al
inseniamento del religion catholic in le scholas medie e superior,
ma reteneva juste – habente lo inserite in le su reforma - cello
in le scholas elementari, in quanto lo reteneva un preparation al
philosophia. In le 1934, le Sancte Uffizio mitte al indice le
obras de Gentile e de Croce, per le recognoscemento, de illes in
le sulco del idealismo, del christianismo catholic como un "forma
del spirito", ma considerate inferior al philosophia. Digne
de nota anque le su defensa de Giordano Bruno, le philodopho
heretic condamnate a morte per le Inquisition in le 1600, al qual
dedica un essayo, ingagiante se anque presso Mussolini proque le
statua del pensator de Nola - erecte in Campo de' Fiori a Roma in
le 1889 per le sculptor Ettore Ferrari - non sia removite, como
exigite ab alicun catholicos. Gentile, personalmente, non
approbava le leges racial del 1938, como on vide, ab le
correspondentia con Benvenuto Donati durate per toto le periodo
inter le 1920 e le 1943. Jam le 21 decembre 1933, in le curso del
jornata inaugural del Instituto italian per le Medie et Exstreme
Oriente, prendeva position contra le theorias racistas del
Germania national-socialista. Depost le promulgation del leges
racial in Italia, il habeva multe intervention de Gentile a favor
de collegas hebreos como Rodolfo Mondolfo, Gino Arias e Arnaldo
Momigliano. Le su ultime interventiones politic son representate
ab duo conferentias del 1943. In le prime, tenite le 9 februario
a Firenze, con le titulo Le
mie religion,
in cuje declarava de esser christian e catholic, ma de creder in
le Stato laic, e in cuje il ha anque alicun velate criticas al
papato historic, inspirate ab Dante, Gioberti e Manzoni. In le
secunde, multo plus importante, tenite le 24 junio al Capitolio de
Roma, sur indication del nove secretario national del PNF Carlo
Scorza, ab le titulo Discurso
al Italianos,
ubi ille exhortava al unitate national, in un momento difficile
del guerra. Depost iste intervention se retirava a Troghi (FI),
ubi scribe le su ultime obra, Genesis
e structura del societate,
exite postume, in le qual reprendeva le antique interesse per le
philosophia politic, e in illo theorisava "le Humanismo del
Labor". Gentile considerava iste sue ultime obra le
coronamento del su studios speculative tanto que al amico
antifascista Mario Manlio Rossi, monstrante le manuscripto,
diceva: "le
vostre amicos pote occider me ora se illes vole. Le mie labor in
le vita es concludite".
Le cadita de Mussolini le 25 julio 1943 non preoccupava Gentile
qui per ille era como un simple cambio de governamento. In ultra
le nomination in le governamento Badoglio, de alicun ministros qui
il era jam sue collaboratores como Domenico Bartolini e Leonardo
Severi lo confortava. In particular le vetule amicitia con le
ministro Severi induceva Gentile a inviar le un littera de
augurios per le nomination. Le 4 augusto Severi respondeva a
Gentile con un dur attacco. Gentile replicava al ministro e
presentava le su dimission ab director del Schola Normal de Pisa.
Depost le armistitio del 8 septembre, Gentile rejectava in un
prime tempore le proposito de Carlo Alberto Biggini ministro del
Education National, de entrar al Governamento, ma post un incontro
evenite le 17 novembre 1943 con Benito Mussolini a Gargnano sur le
laco de Garda, se convinceva ad adherer al Republica Social
Italian, e assi deveniva presidente del
Academia
de Italia, con
le objectivo de reformar le vetule Academia del Lynceos, que sera
pois absorbite ab le Academia. Le 30 martio 1944, per le su appoio
declarate al levata militar per le defensa del RSI, recibeva
diverse messages con menacias de morte. Le governamento fascista
republican le offereva inde un escorta armate que tamen Gentile
declinava. Considerate per le partisanos como uno del principal
theoricos e responsabiles del regime fascista, era occise le 15
april 1944 sur le ostio del su residentia de Firenze, le Villa de
Montalto, ab un gruppo de partisanos communista del GAP. Le gruppo
era componite ab Bruno Fanciullacci, Elio Chianesi, Giuseppe
Martini, Antonio Ignesti, illes se nascondeva al horas 13:30
circa, presso le villa e, quando le philosopho perveniva in auto,
Fanciullacci e Martini les se avicinava facente se creder
studentes, le ancian philosopho abassava le vitro pro ascoltar, ma
era subito attingite per le colpos del revolver de Fanciullacci.
Fugite le partisanos in bicycletta, le guidator iva al hospital
Careggi con le philosopho moribunde, ma Gentile, colpate
directemente al corde in breve moriva Le 18 april era sepulte,
per initiativa del ministro Carlo Alberto Biggini e con decreto de
approbation ab parte de Mussolini, in le Basilica de Sancte Cruce
a Firenze, le templo
del itale glorias, de
Ugo Foscolo.
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